
Adeslas SegurCaixa
7 maig 2025
Adeslas SegurCaixa
30 maig 2025Retribució Variable 2025

Promeses de canvi, pràctiques de sempre
Des del Sindicat Independent de Balears (SIB), volem denunciar un cop més les greus incoherències que envolten la implantació del sistema de retribució variable 2025, un model que havia de representar un canvi real cap a la “visió client”, però que en molts aspectes continua arrossegant velles pràctiques i introdueix noves formes de pressió injustificada.
– Distorsió en l’ús del CMP: no tornem enrere.
El Compliment Mitjà Ponderat (CMP) s’ha presentat com una eina equilibrada basada en cinc mètriques. Des de la Direcció de Negoci es va traslladar que el que importa és arribar al CMP, no a una única mètrica.
A la pràctica, a la nostra DT només es té en compte “comercialització”, especialment la venda d’assegurances. Si aquesta mètrica no arriba al 100%, es fa veure que no s’ha complit, encara que el CMP global estigui assolit.
Aquest enfocament torna a posar el focus en una “visió producte”, just el que es volia abandonar per avançar cap a una “visió client” més centrada en la relació, el servei i l’assessorament professional.
Instam la DT a respectar el model anunciat. No es poden aplicar criteris antics amb eines noves. Si tot ha de comptar, que compti tot.
– Un calendari que penalitza la conciliació i el sentit comú.
El sistema és quadrimestral, amb els tancaments situats en:
- Setmana Santa (1Q)
- Vacances d’estiu (2Q)
- Nadal (3Q)
Aquestes dates no només són desafortunades per la manca de personal en actiu, sinó que incrementen la pressió sobre les oficines en els moments més delicats de l’any.
El SIB proposa canviar a un sistema semestral, més coherent amb els ritmes operatius i la realitat del territori, especialment a Balears.
– Objectius desproporcionats: en dos quadrimestres, tot l’any anterior.
Ens trobam amb oficines a les quals ja se’ls exigeix en només dos quadrimestres més objectius que en tot l’any anterior.
Això, lluny de motivar, crea frustració i alimenta un ambient de pressió constant, totalment contrari al model relacional anunciat.
– Opacitat total en els criteris d’assignació de reptes comercials.
Els reptes s’estableixen ara en gran mesura segons el potencial dels clients de la cartera i/o oficina, una variable que l’empresa no explica, no publica i no permet contrastar.
El resultat? La plantilla no té cap manera de saber si els objectius són justos i proporcionals.
Exigim transparència immediata: volem conèixer com s’ha valorat cada cartera i amb quin criteri es fixen els reptes.
– Injustícia per a les oficines.
Els reptes es fixen suposant que cada oficina té la plantilla completa. Però quan hi ha:
- Baixes laborals
- Permisos de maternitat/paternitat
- Vacances
- Vacants sense cobrir
… els objectius no es modifiquen. I quan es designen ETTs, no poden assolir el mateix rendiment que un treballador de plantilla.
L’any passat, el sistema ja reconeixia això ponderant els ETT com a menys d’1 empleat. Enguany, aquesta realitat s’ha ignorat completament.
Exigim una ponderació real dels reptes segons el personal operatiu efectiu. No es poden demanar els mateixos resultats amb menys recursos.
Per tot això…
Des del SIB exigim:
- Un model de retribució semestral, realista i adaptat a la realitat operativa.
- Transparència total en el càlcul del potencial dels clients i assignació d’objectius.
- Coherència en l’aplicació del CMP, respectant el criteri anunciat per la Direcció de Negoci.
- Ajust real dels reptes segons la plantilla activa, reconeixent els límits de les substitucions temporals.
La plantilla no pot continuar patint les conseqüències d’un sistema pensat per respondre a exigències de producció, però disfressat de model relacional.
El SIB seguirà lluitant per una CaixaBank coherent, justa i respectuosa amb les persones que la sostenen cada dia.
SOM INDEPENDENTS
SOM DE BALEARS